آفتاب

پیکر سربریده شهید حججی چگونه شناسایی شد؟

پیکر سربریده شهید حججی چگونه شناسایی شد؟

شهید حججی چگونه شناسایی شد؟ | پیکر سربریده شهید حججی بدون انجام آزمایش های DNA قابل شناسایی نبود. کوردلان داعشی، با پیکر پاک شهید حججی، همان کاری را کردند که سپاه یزید در روز عاشورا با بدن های مطهر یاران اباعبدالله... مسئول مرکز ژنتیک نور می گوید برای تشخیص هویت این شهید، از خانواده او نمونه گیری انجام شد!


مسئول مرکز ژنتیک نور دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: از روزی که موضوع تبادل مطرح شد، مرکز ژنتیک نور از خانواده شهید حججی نمونه گیری کرد و پروفایل آن را به لبنان فرستاد تا اگر در آنجا امکان نمونه گیری از پیکر شهید وجود داشت، این کار صورت گیرد و با نمونه ارسالی از تهران تطابق داده شود.
ایمنا نوشت: محمد تولایی با بیان اینکه کار اصلی «مرکز ژنتیک نور»، شناسایی شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس است، اظهار کرد: نیمی از اطلاعات ژنتیک هر فرزند با پدر و نیم دیگر با مادر منطبق است و گذشت زمان نیز نمی تواند در اصل ماده ژنتیکی تغییری را ایجاد کند.
وی با بیان اینکه ممکن است بافت و عضله پس از مدتی از بین بروند ولی بافت های استخوانی و محافظت شده تغییری نخواهند داشت، گفت: پس بدین ترتیب تشخیص هویت پیکر شهید حججی که مربوط به یک ماه پیش است، قطعا امکان پذیر است.
مسئول مرکز ژنتیک نور دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ادامه داد: از روزی که موضوع تبادل مطرح شد، مرکز ژنتیک نور از خانواده شهید حججی نمونه گیری کرد و پروفایل آن را به لبنان فرستاد تا اگر در آنجا امکان نمونه گیری از پیکر شهید وجود داشت، این کار صورت گیرد و با نمونه ارسالی از تهران تطابق داده شود.
تولایی افزود: در حال حاضر من از اقداماتی که در آن سمت انجام شده بی اطلاع هستم ولی قرار است نتایج آزمایش های آنجا به همراه پیکر شهید به ایران ارسال شود و ما هم آن آزمایش ها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و اگر نیاز به تکرار وجود داشت، در اولین فرصت آزمایش مجدد را انجام دهیم و نتایج را در اختیار سازمان پزشکی قانونی یا سایر دستگاههای مسئول قرار دهیم.
مسئول مرکز ژنتیک نور دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تاکید کرد: من تا زمانی که نمونه ها یا نتایج آزمایش هایی که آنجا  انجام شده را نبینم، نمی توانم اعلام نظر قطعی داشته باشم.
وی همچنین گفت: بسیاری از شهدایی که پس از آزادسازی حلب به دست آمدند، مربوط به سال های 2013 و 2014 بودند و شرایط بسیار تغییر یافته ای داشتند، با روش «ژنتیک» شناسایی شده و به خانواده هایشان تحویل داده شدند.
تولایی در پایان نیز گفت: ما در هر رخداد و حادثه ای خودمان را یار و یاور سازمان پزشکی قانونی می دانیم و هرجا که لازم باشد آماده همکاری با این سازمان هستیم.
کد N1760318

وبگردی